Καλοκαίρι και παιχνίδια φωνολογικής ενημερότητας

Καλοκαίρι και παιχνίδια φωνολογικής ενημερότητας.

Αρκετά από τα παιδιά που έχουν ενταχθεί σε πρόγραμμα λογοθεραπείας, μετά τις διακοπές θα ξεκινήσουν στην πρώτη δημοτικού. Μία από τις βασικές δεξιότητες που χρειάζεται ένα παιδί για να είναι έτοιμο για την πρώτη δημοτικού είναι η κατάκτηση της φωνολογικής ενημερότητας.


Με τον όρο φωνολογική ενημερότητα, αναφερόμαστε στην ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει και να χειρίζεται τους ήχους της γλώσσας (φωνήματα και συλλαβές). Είναι μια πολύ βασική και θεμελιώδης δεξιότητα για την εκμάθηση της ανάγνωσης και της γραφής, καθώς βοηθά στην κατανόηση της σχέσης μεταξύ γραμμάτων και ήχων και στη διάκριση των φωνημάτων (ήχων-φωνών) κάθε λέξης.


Για να ενισχυθεί η φωνολογική ενημερότητα ενός παιδιού, δεν είναι απαραίτητα τα τετράδια, τα βιβλία και τα μολύβια. Άλλωστε, θα το συντροφεύουν όλη τη χρονιά. Αφήστε στην άκρη τα μολύβια και ξεκινήστε το παιχνίδι!
Παρακάτω μπορείτε να δείτε μερικά παιχνίδια-δραστηριότητες που μπορείτε να παίξετε με το παιδί σας μέσα στο καλοκαίρι, που θα το βοηθήσουν να αποκτήσει φωνολογική ενημερότητα και να είναι έτοιμο για την πρώτη δημοτικού.

1. “Τελευταία φωνή-πρώτη φωνή”
Λέω μία λέξη και ο επόμενος παίκτης πρέπει να βρει μία λέξη που να αρχίζει με τη φωνή που τελειώνει η δική μου (πχ άλογο – ώρα). Δεν μας ενδιαφέρει πως γράφεται η λέξη αλλά πως ακούγεται, η φωνή δηλαδή να είναι ίδια.


2. “Όνομα ζώο φυτό πράγμα”
Το κλασικό και για αρκετούς αγαπημένο παιχνίδι, βοηθάει το παιδί να ψάξει και να βρει λέξεις από την κάθε κατηγορία (όνομα, ζώο, φυτό, πράγμα κλπ). Με τη δραστηριότητα αυτή ενισχύει και το λεξιλόγιό του.


3. “Ζωγραφίζω στην άμμο”
Ο κάθε παίκτης σκέφτεται μία φωνή και ζωγραφίζει το γράμμα στην άμμο. Μετά σκέφτεται λέξεις που αρχίζουν με τη φωνή αυτή.


4. “Βρες τι είμαι”
Ο ένας παίκτης σκέφτεται μια λέξη και ο αντίπαλος κάνει ερωτήσεις για να την βρει (πχ είναι ζώο; λαχανικό; το χρησιμοποιώ στο σχολείο; αρχίζει από ‘α’; κλπ).


5. “Οι κρυμμένες λέξεις”
Ο κάθε παίκτης ψάχνει λέξεις στην παραλία ή στη θάλασσα που να ξεκινάνε με μία φωνή -γράμμα ή η φωνή να ακούγεται στη μέση της λέξης ή στο τέλος (πχ ψάξε λέξεις που αρχίζουν από ‘α’ –>αμμουδιά άμμος αγόρι αστερίας, λέξεις που το ‘α’ να ακούγεται στη μέση –> κουβαδάκια και το ‘α’ να ακούγεται στο τέλος –> ομπρέλα ξαπλώστρα κλπ).


6. “Μάντεψε τη λέξη”
Ο ένας παίκτης διαλέγει μία λέξη και λέει στο παιδί φωνή φωνή τη λέξη που έχει σκεφτεί.Το παιδί πρέπει να ενώσει τις φωνές και να πει τη λέξη (π.χ. αν έχω σκεφτεί μπάλα θα του πω μπ-α-λ-α, μόνο τους ήχους ‘μπ’ και όχι ‘μπου’). Για βοήθεια μπορώ να διαλέξω μία λέξη από το μέρος που βρισκόμαστε με το παιδί, και να το ξέρει και το ίδιο (π.χ. από την παραλία, το πάρκο, το αμάξι ή όπου βρισκόμαστε).

Ο στόχος όλων των παιχνιδιών είναι να περάσουμε ποιοτικό χρόνο με το παιδί μας μακριά από οθόνες, να διασκεδάσουμε και να μάθουμε νέα πράγματα! Ίσως το παιδί να δυσκολευτεί ή να κάνει κάποιο λάθος. Είναι απόλυτα φυσιολογικό και εννοείται πως δεν μας πειράζει καθόλου! Το ενισχύουμε ώστε να θέλει να παίξει και την επόμενη φορά. Άλλωστε, πως θα μάθω το σωστό αν δεν ξέρω το λάθος;!

 

Το Κοάλα σας εύχεται ένα όμορφο και ξεκούραστο υπόλοιπο καλοκαιριού, γεμάτο παιχνίδι γέλιο χαρά και ό,τι γεμίζει τον καθένα και την καθεμία! Ραντεβού στις συνεδρίες μας στις 20 Αυγούστου!

 

 

Αυγή Βεργάδη

μέλος του Συλλόγου Επιστημόνων Λογοθεραπευτών Ελλάδος (Σ.Ε.Λ.Λ.Ε.)

Back To Top

Με πολλή αγάπη για το αντικείμενο της λογοθεραπείας, δημιουργήθηκε το κέντρο λογοθεραπείας “κοάλα”. Βασική μας αρχή είναι η μοναδικότητα του κάθε παιδιού και πως η μάθηση πετυχαίνεται καλύτερα μέσω του παιχνιδιού. Το κάθε παιδί εντάσσεται σε εξατομικευμένο πρόγραμμα λογοθεραπείας, βάση των αναγκών του, ενώ παράλληλα εκπαιδεύονται και οι γονείς με συγκεκριμένες τεχνικές και εντάσσονται στη θεραπευτική διαδικασία αλλά και στο παιχνίδι.

Πού θα μας βρείτε

Νικηφόρου Φωκά 11
Θεσσαλονίκη 54621
Τηλέφωνο: 231 311 5661
info@koalacenter.gr

Social